FAQ

Zapis dotyczący konkurencji w umowie – fakty i mity

Zapis dotyczący konkurencji w umowie – fakty i mity

Umowy cywilnoprawne są obecnie najczęściej wykorzystywane podczas zatrudniania nowych pracowników, którzy odbywają okres próbny w danej firmie. W dalszym ciągu są one niestety nadużywane, co powoduje frustrację młodych ludzi, którym nie przysługują m.in. składki emerytalne itp.

Pojawić się w niej mogą również artykuły i punkty, które będą budzić wiele kontrowersji. Jednym z takich elementów, jest zapis dotyczący ochrony konkurencji, który tworzy wokół siebie wiele mitów. Odpowiedzmy sobie na pytanie, czy jest się czego obawiać.

Firma chroni się przed konkurencją, a kara umowna może być wygórowana

Biznes rządzi się swoimi prawami, a niektóre firmy mogą działać nie do końca fair. Chroniąc swoje interesy przed osobami przychodzącymi na staż, które często okazują się ukrytymi pracownikami konkurencji lub przechodząc na etat do innej firmy, mogą przekazywać również tajemnice handlowe.

Generalna zasada zawierania swobody umów, została określona w kodeksie cywilnym w art. 353. Art. 101 kodeksu pracy mówi natomiast o tym, że jeśli pracownik uzyskuje informacje istotne dla prowadzenia firmy, handlu, rozwoju lub pozyskiwania klientów, pracodawca ma możliwość ustalenia terminu, w którym zapis na temat ochrony konkurencji będzie obowiązywać po zerwaniu umowy.

Na rynku pracy może być to utrudnienie dla pracowników, ponieważ jeśli, np. pojawi się zapis mówiący, że dana osoba przez 2 lata od zerwania umowy, nie będzie mogła podejmować zatrudnienia w konkurencyjnych firmach, to ciężko sobie wyobrazić konieczność przebranżowienia – zwłaszcza na poważnych stanowiskach.


powrót

Klauzula Informacyjna RODO

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy :

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adam Baszkowski z siedzibą w Poznaniu, pl. Wielkopolski 10/11C m.5, 61-746 Poznań, zwana dalej Administratorem.

Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO, w celu marketingowym, w powołaniu na nasz prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej www.baszkowski.pl.

Podanie danych osobowych na stronie internetowej www.baszkowski.pl jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest Pani/Pana zgoda. Ma Pani/Pan wpływ na przeglądarkę internetową i jej ustawienia. Odbiorcami danych osobowych mogą być Google, Facebook, Call Page, Tawk. Ma Pani/Pan prawo wycofania zgody w dowolnym momencie poprzez zmianę ustawień w przeglądarce. Dane osobowe będą przetwarzane i przechowywane w zależności od okresu używania technologii. Ma Pani/Pan prawo zażądania od Administratora dostępu do Pani/Pana danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania tych danych, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Profilowanie używane jest w Google Analytics, Google AdWords, Facebook Pixel. W sytuacji wniesienia sprzeciwu wobec profilowania, prosimy zoptymalizować odpowiednio przeglądarkę.

Administrator  nie ustanowił Inspektora Ochrony Danych. W sprawach dotyczących ochrony danych osobowych i w celu realizacji Państwa praw wskazujemy dane kontaktowe do osoby reprezentującej administratora, pełniącej dotąd funkcję Administratora Bezpieczeństwa Informacji, z którą mogą się Państwo skontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych:  adres e- mail: kancelaria@baszkowski.pl bądź pisemnie na adres siedziby wskazany powyżej.

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres od 30 dni do 5 lat do czasu wykorzystywania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, jak i również prawo do ograniczenia ich przetwarzania/ prawo do cofnięcia zgody, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli Pani/Pana zdaniem, przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana – narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO. 

Przeczytaj całą treść polityki prywatności.
x
Polityka Plików Cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plków cookies. Czytaj więcej.