Prawo odbiorcy do kontroli

Ile razy przydarzyła Ci się sytuacje, w której kurier nie pozwalał otworzyć przy sobie paczki, by sprawdzić, czy wszystko jest tak, jak powinno być? Na pewno wielokrotnie, gdyż dostawcy zawsze się spieszą i nie mają czasu na to, by czekać, aż sprawdzisz zawartość i upewnisz się, że wszystko jest w porządku.
Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że masz do tego prawo? Co z podpisem w dokumentacji, na którym potwierdzasz, że przesyłkę sprawdzono i odebrano? Czy masz możliwość złożenia reklamacji? Dowiedz się wszystkiego, nim będzie za późno.
Czy prawo jest po stronie klienta?
Oczywiście, że tak, ponieważ jest to w końcu transakcja na odległość, więc odbiorca przed otworzeniem paczki nie ma możliwości, by zapoznać się z dostarczonym produktem. O prawach klienta do kontroli świadczyć może art. 608. Prawo odbiorcy do kontroli KC. Jego treść brzmi w następujący sposób:
“§ 1. Jeżeli w umowie zastrzeżono, że wytworzenie zamówionych rzeczy ma nastąpić z surowców określonego gatunku lub pochodzenia, dostawca powinien zawiadomić odbiorcę o ich przygotowaniu do produkcji i jest obowiązany zezwolić odbiorcy na sprawdzenie ich jakości.
§ 2. Jeżeli w umowie zastrzeżono, że wytworzenie zamówionych rzeczy ma nastąpić w określony sposób, dostawca jest obowiązany zezwolić odbiorcy na sprawdzenie procesu produkcji.”
Co zatem zrobić w sytuacji, gdy kolejny raz dostawca odmawia udostępnienia do wglądu zawartości przesyłki? Oczywiście w pierwszej kolejności należy powołać się na ww. zapis, a w razie konieczności odwołać się do jego przełożonych nie odbierając przesyłki. Dlaczego? Ponieważ w innym wypadku wymagany jest podpisany protokół weryfikacji zawartości.