Pierwsza pomoc w firmie od strony prawnej
Pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom bezpieczeństwo i pomoc w razie potrzeby. Nawet jeśli jest to praca biurowa, nie można wyeliminować wypadków. Czasem wystarczy niefortunnie stanąć i przewrócić się, by doszło do złamania. W zakładzie pracy musi znajdować się osoba, która w razie omdlenia, zatrucia, ataku serca wylewu i innych nagłych sytuacji udzieli pierwszej pomocy.
Jak pierwsza pomoc wygląda od strony prawnej i o czym musi pamiętać przedsiębiorca?
Art. 209 Kodeksu Pracy
Z § 1. Art 209 kodeksu pracy wynika, że pracodawca jest obowiązany:
- zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
- wyznaczyć pracowników do:
- udzielania pierwszej pomocy,
- wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników.
- zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
Konsekwencje zaniedbań
O ile ciężko kontrolować umiejętności osób odpowiedzialnych za pierwszą pomoc, ponieważ wystarczy wiedza o ułożeniu ciała ofiary i podstawach resuscytacji, o tyle brak wyposażenia jest oczywistym błędem. Za kontrole odpowiedzialna jest Państwowa Inspekcja Pracy. W przypadku wykazania braku apteczki w trakcie kontroli, inspektor nakaże błyskawiczny zakup, uzupełnienie jej lub nałoży karę grzywny wynoszącą od 1000 do 30 000 zł.
Na temat punktów pierwszej pomocy i apteczek stanowi § 44 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).