Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa

Plany sprzedażowe, marketingowe i rozwojowe są istotne dla każdej firmy. Jeszcze ważniejsze są dane klientów, których wyciek może być powodem poważnych konsekwencji. Warto wiedzieć, co czeka firmę, jeśli dojdzie do sytuacji, w której złodzieje lub hakerzy wykradną informacje. Prawo dotyczące podmiotów firmowych jest bardzo surowe.
Firma padła ofiarą wycieku – jak wygląda sytuacja po wejściu w życie RODO?
Od momentu wprowadzenia RODO, jedną z podstawowych czynności jest zgłaszanie naruszeń organowi nadzorczemu (na podstawie nowej ustawy o ochronie danych osobowych będzie to Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych), nie później niż do 72 godzin od incydentu.
Jeśli administratorzy i podmioty zajmujące się przetwarzaniem danych w żaden sposób nie ponoszą winy za zdarzenie, które doprowadziło do powstania szkody, są oni zwolnieni z odpowiedzialności. Udowodnienie tego nie jest proste, ponieważ muszą oni wykazać, że zrobili wszystko, by delikatne informacje były jak najlepiej zabezpieczone. Jeśli tego nie zrobią, mogą być pociągnięci do wypłacenia odszkodowania osobom pokrzywdzonym i podlegają karze grzywny.
Jak wyglądają kary?
Rozporządzenie RODO wskazuje, iż wśród administracyjnych kar pieniężnych występują kary pieniężne w wysokości do 10 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa w wysokości 2 % jego całkowitego, rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.
Nieprzestrzeganie nakazu orzeczonego przez organ nadzorczy na podstawie art. 58 ust.2. podlega na mocy ust. 2 administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 20 000 000 mln euro, a w przypadku przedsiębiorstwa w wysokości 4 % jego całkowitego, rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.