Umowa dla konsultanta – o czym należy pamiętać?

Prowadzisz działania konsultingowe? Trzeba przyznać, że jest to branża, która w obecnych czasach przeżywa ogromny wzrost popularności. Specjaliści z doświadczeniem i wiedzą chętnie dzielą się umiejętnościami i spostrzeżeniami z zewnętrznymi podmiotami, które z kolei płacą za edukację lub konkretne działania poprawiające organizację i efektywności przedsiębiorstwa. Jak jednak przygotować odpowiednią umowę, by była ona zabezpieczeniem obydwu stron, skoro w tym wypadku nie mamy namacalnej wartości, realizacji zlecenia, którą możemy przedstawić, ani gotowego produktu?
Istotne zapisy umowy i przygotowanie dokumentów
Kwestie dotyczące danych personalnych lub firmowych, podpisy, daty, czy wynagrodzenie to chyba elementy oczywiste. Z wyjątkiem tego w umowie muszą znaleźć się zapisy dot.:
- przedmiot umowy (szczegółowe określenie, czego dot. umowa)
- obowiązków (inf. na kim spoczywają konkretne obowiązki dot. realizacji umowy)
- warunków wykonania zlecenia (np. kiedy zleceniobiorca może odmówić realizacji, a mimo to wyegzekwować płatność),
- klauzuli poufności danych,
- klauzuli dot. praw autorskich (w sytuacjach tworzenia podczas realizacji umowy tworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim),
- postanowień końcowych (klauzule dotyczące właściwości sądu w przypadku sporów, klauzule na sąd arbitrażowy lub mediację, liczba egzemplarzy umowy),
- zabezpieczeń w przypadku niedotrzymania warunków (np. kary finansowe za opóźnienia itp.).
Osoby doświadczone, zawsze wcześniej lub później kontaktują się z doświadczonymi specjalistami ds. prawa, które pomagają przygotować profesjonalną umowę chroniącą interesy strony. Nie popełniaj błędu wielu początkujących konsultantów i zacznij od współpracy z najlepszymi. Skontaktuj się z nami i skorzystaj ze wsparcia naszych ekspertów kancelarii Baszkowski.