Aktualności

Sporządzanie umów z freelancerami – komu to potrzebne?

2020-09-17
Sporządzanie umów z freelancerami – komu to potrzebne?

W XXI w. coraz częściej spotykamy się z pojęcia typu freelance, praca online/zdalna, outsourcing itp. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z usług niezależnych specjalistów, którzy mogą oferować im współpracę na zasadzie B2B. Dlaczego? Ze względu na mniej obowiązków związanych z zatrudnieniem, brak zmartwień o zwolnienia, urlopy i inne nieplanowane sytuacje oraz nielimitowany czas pracy.

Pojawia się jednak pytanie, czy z freelancerami należy spisywać umowy? Czego powinny one dotyczyć i jak muszą zostać sformułowane, by zarówno zleceniodawca, jak i zleceniobiorca byli usatysfakcjonowani?

Umowa to zabezpieczenie dla obydwu stron

Dokument regulujący zakres współpracy, termin, stawki i wszystkie istotne aspekty, to narzędzie pozwalające na sformalizowanie ustaleń.

Czy umowa między freelancerem i firmą to konieczność? Jeśli wszystkie ustalenia znajdują się w korespondencji e-mail, nie jest to obowiązkiem dla przedsiębiorców – z żadnej ze stron. Wiadomości są formą umowy “ustnej”, która jest przez zarchiwizowana i może świadczyć jako dowód podczas ewentualnych negocjacji, czy nawet rozprawy sądowej.

Jak wygląda sytuacja, gdy chodzi o poważne zlecenia, podczas których freelancer jest wtajemniczony w tajemnice handlowe, struktury lub inne procesy działalności? Umowa pozwala regulować niedotrzymanie warunków, nakładając na obydwie strony kary, np. za brak terminowości, złamanie zasad itp.

Jak widać, wszystko zależy od sytuacji. Kiedy potrzebujesz pomocy w skonstruowaniu takiej umowy lub interpretacji jej treści, koniecznie skonsultuj się z profesjonalnym prawnikiem.


powrót

Klauzula Informacyjna RODO

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy :

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adam Baszkowski z siedzibą w Poznaniu, pl. Wielkopolski 10/11C m.5, 61-746 Poznań, zwana dalej Administratorem.

Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO, w celu marketingowym, w powołaniu na nasz prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej www.baszkowski.pl.

Podanie danych osobowych na stronie internetowej www.baszkowski.pl jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest Pani/Pana zgoda. Ma Pani/Pan wpływ na przeglądarkę internetową i jej ustawienia. Odbiorcami danych osobowych mogą być Google, Facebook, Call Page, Tawk. Ma Pani/Pan prawo wycofania zgody w dowolnym momencie poprzez zmianę ustawień w przeglądarce. Dane osobowe będą przetwarzane i przechowywane w zależności od okresu używania technologii. Ma Pani/Pan prawo zażądania od Administratora dostępu do Pani/Pana danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania tych danych, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Profilowanie używane jest w Google Analytics, Google AdWords, Facebook Pixel. W sytuacji wniesienia sprzeciwu wobec profilowania, prosimy zoptymalizować odpowiednio przeglądarkę.

Administrator  nie ustanowił Inspektora Ochrony Danych. W sprawach dotyczących ochrony danych osobowych i w celu realizacji Państwa praw wskazujemy dane kontaktowe do osoby reprezentującej administratora, pełniącej dotąd funkcję Administratora Bezpieczeństwa Informacji, z którą mogą się Państwo skontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych:  adres e- mail: kancelaria@baszkowski.pl bądź pisemnie na adres siedziby wskazany powyżej.

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres od 30 dni do 5 lat do czasu wykorzystywania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, jak i również prawo do ograniczenia ich przetwarzania/ prawo do cofnięcia zgody, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli Pani/Pana zdaniem, przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana – narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO. 

Przeczytaj całą treść polityki prywatności.
x
Polityka Plików Cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plków cookies. Czytaj więcej.