Środki masowego przekazu i nierzetelne informacje – konsekwencje czynu

Social media, telewizja i radio, posiadają obecnie ogromną wartość w życiu każdego człowieka. To w końcu z ich pomocą każdego dnia dowiadujemy się, co dzieje się na świecie, co należy już do przeszłości i na co szykować się w najbliższym czasie. Przedstawienie nierzetelnych informacji przez środki masowego przekazu może nieść za sobą katastrofalne skutki.
Zastanówmy się nad tym, na jakie konsekwencje prawne naraża się firma lub osoba, która rozpowszechnia informacje niezgodne z prawdą.
Dla własnych korzyści lub nieświadomie
Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm., dalej „ustawa”), przekazanie wiadomości niezgodnych z prawdą dla własnych korzyści, stanowi czyn, za który przedsiębiorca odpowiada prawnie. W końcu informacja, np. na temat śmierci znanego celebryty może być niezwykle łakomym kąskiem, który przyciągnie wielu czytelników, oglądaczy lub słuchaczy – jednak należy liczyć się z tym, że taka informacja nie przejdzie bez echa i niedługo pojawią się pozwy o zniesławienie. Sprawy dotyczące nieuczciwej konkurencji, zazwyczaj jednak dotyczą rozpowszechniania oczerniających informacji o innej firmie.
Osoby, które popełniają czyn nieświadomie, również muszą liczyć się z konsekwencjami, ponieważ przed przekazaniem informacji do dalszej opinii, powinny upewnić się, czy wszystko jest zgodne z prawdą i czy źródło należy do wiarygodnych. Niestety, plotki również mogą być przyczyną paniki lub strat wizerunkowych.