Przygotowanie umowy dla grafika, czyli jak pozbyć się problemów z klientem

Graficy każdego dnia borykają się z wieloma problemami związanymi z realizacją zleceń dla klientów. Stale odrzucane wersje i niekończące się poprawki mimo realizacji zgodnej z wytycznymi lub brak płatności i inne podobne kłopoty, to niemal standard w tej branży. Jak sobie z nimi radzić? To wcale nie jest tak trudne, jak może się wydawać. Rozwiązaniem problemu jest przygotowanie profesjonalnej umowy, na której będą znajdować się jasno określone podpunkty.
Jak przygotować taką umowę?
Po pierwsze, na umowie musi znaleźć się informacja odnośnie:
- terminu wykonania realizacji zlecenia,
- oczekiwań klienta,
- kosztów wynagrodzenia,
- dostępu (lub jego braku) do plików otwartych,
- ilości możliwych poprawek,
- czas na zgłoszenie uwag,
- maksymalny termin płatności od momentu oddania zlecenia,
- kary umowne wynikające m.in. z niedotrzymaniem terminów.
Gdy zlecenia wydają się stosunkowo nieduże, takie umowy mogą być dla klientów absurdalne. Warto jednak zaznaczyć, że tutaj chodzi o Twój czas, nerwy, renomę, a nawet pieniądze. Nie ma więc sensu ryzykować, że zostaniesz oszukany lub pojawią się problemy i nad zleceniem o niewielkiej wartości spędzisz dwukrotnie więcej czasu, niż w przypadku naprawdę rentownej współpracy. Przygotuj zatem standardową umowę z pozostawionymi lukami na dane klienta, terminy i koszty. Dzięki temu zaoszczędzisz mnóstwo czasu i przejdziesz do produkcji grafik.
Nie wiesz, jak to zrobić? Zdaj się z na specjalistów od prawa z Baszkowski.pl. Oni z przyjemnością odpowiedzą na Twoje pytania i przygotują profesjonalną i klarowną umowę.