Pełnomocnik z urzędu?

Oglądając filmy bądź seriale telewizyjne zapewne każdemu zdarzyło usłyszeć, że sąd wyznacza komuś pełnomocnika z urzędu. O co jednak w tym chodzi i jakie warunki trzeba spełniać?
W każdej sprawie cywilnej rozpatrywanej przez Sąd można zwrócić się o wyznaczenie pełnomocnika z urzędu, który będzie taką osobę reprezentował. Warunkiem tu jest wykazanie, że osoba ta nie jest w stanie ponieść kosztów wynagrodzenia adwokata lub radcy prawnego bez uszczerbku dla swojego utrzymania, służy temu oświadczenie dotyczące stanu rodzinnego i majątkowego. Podane w rzeczonym oświadczeniu dane muszą być podparte dodatkowymi dokumentami takimi jak na przykład rachunkami, wyciągami bankowymi, czy też zaświadczeniem o niezdolności do pracy. Jeżeli zły stan majątkowy wnioskodawcy nie zostanie udowodniony Sąd może oddalić taki wniosek. Drugim warunkiem jest oczywiście stwierdzenie przez Sąd, że taki pełnomocnik będzie w danej sprawie potrzebny.
Jeżeli jednak wniosek o przydzielenie pełnomocnika z urzędu zostanie uwzględniony, Sąd zwróci się do właściwej okręgowej rady adwokackiej bądź rady okręgowej izby radców prawnych o wyznaczenie prawnika do sprawy. Przyznanemu przez Sąd prawnikowi nie trzeba również udzielać żadnego dodatkowego pełnomocnictwa. Wnioskodawca nie ponosi również żadnych kosztów związanych z wynagrodzeniem wyznaczonego pełnomocnika. Warto tu wspomnieć, że wniosek o ustanowienie pełnomocnika z urzędu można złożyć jeszcze przed wszczęciem sprawy sądowej. We wniosku tym należy krótko opisać przedmiot sprawy, można również wskazać konkretnego prawnika.