Odstąpienie od umowy zawartej na odległość w praktyce

Świadomość prawa wśród konsumentów rośnie z każdym kolejnym rokiem. Prawdopodobnie każdy słyszał o tym, że może on zwrócić towar, który kupił przez internet, telefon lub mailowo. Prawo do namysłu pozwala na 14-dniowy zwrot zakupionych produktów, bez konieczności podawanie przyczyny. Dzięki temu możesz sprawdzić produkt tak, jak w sklepie i dopiero zdecydować, czy spełnia on Twoje wymagania.
Od kiedy i czy kupujący ponosi koszty zwrotu?
Zasady odstąpienia od umowy reguluje rozdział 4 prawa konsumenta. Zarówno w praktyce, jak i teorii wygląda to tak, że klient ma na zwrot towaru 14 dni KALENDARZOWYCH od momentu otrzymania paczki. Musi on również zgłosić w tym terminie taką chęć, a sam 14 dzień to ostatni termin na nadanie przesyłki wraz z oficjalnym oświadczeniem (wzór znajdziesz w regulaminie sprzedawcy).
Sprzedawca zgodnie z prawem może wymagać od klienta dostarczenie zwracanego towaru na koszt własny. Środki zostaną także zwrócone kupującemu jedynie za produkt i nie otrzyma on należności za koszty transportu i inne usługi, które zostały zrealizowane w ramach transakcji (np. kuriera).
Czy rozpakowany towar również można zwrócić?
Tak. Reguluje to prawo do namysłu, które konsumenci otrzymują na rzecz transakcji zawartych na odległość. Niewiele osób jest świadomych tego, że po otwarciu przesyłki, w dalszym ciągu mogą zwrócić produkt i otrzymać zainwestowane pieniądze. Nie oznacza to jednak, że towaru można swobodnie używać, gdyż taka praktyka doprowadzi do obniżenia jego wartości.