Odpowiedzialność pracodawcy za pracownika – co warto wiedzieć cz.2

Z pierwszej części materiału wynika, że pracodawca bierze odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez swoich pracowników w trakcie wykonywania obowiązków. Lecz, czy ma możliwość egzekwowania od swoich pracowników zadośćuczynienia i jeśli tak, to w jaki sposób? Przekonajmy się o tym już dziś.
Roszczenie pracodawcy przeciwko pracownikowi
Gdy pracodawca naprawi szkodę wyrządzoną przez pracownika, będzie mógł się udać do niego z tzw. roszczeniami regresowymi. Wysokość odpowiedzialności pracownika względem pracodawcy, który naprawił szkodę, może być jednak ograniczona. Zgodnie z art. 119 kodeksu pracy, odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody. Nie może ono jednak być wyższe niż kwota trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. Dotyczy to jednak tylko winy nieumyślnej. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości (art. 122 kodeksu pracy). Warto zatem poddać sytuację pełnej analizie.
Pamiętaj, że niemal wszystkie sytuacje są indywidualne. Jeśli więc dojdzie do wyrządzenia szkody przez pracownika podczas realizacji obowiązków służbowych, warto skontaktować się w pierwszej kolejności z prawnikiem. Stały nadzór specjalistów nad przedsiębiorstwem to nieoceniona pomoc, która w wielu momentach prowadzenia działalności może nawet uratować interesy firmy. Skontaktuj się z zatem z wykwalifikowanymi i doświadczonymi prawnikami, którzy mogą pochwalić się imponującą wiedzą oraz umiejętnościami.