Odpowiedzialność pracodawcy za pracownika – co warto wiedzieć cz.1

Prowadzenie własnej działalności to ogromna odpowiedzialność. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele obowiązków ciąży na przedsiębiorcach, którzy zatrudniają w swojej firmie specjalistów. Jak to wygląda od strony prawa? Czy jeśli pracownik dopuści się przestępstwa lub popełni szkodę na rzecz firmy/klienta, to pracodawca pociągnięty jest do odpowiedzialności? Sprawdźmy.
Praktyka i prawo
Zakładając, że pracownik dopuścił się zaniedbania, które spowodowało szkodę osobie trzeciej. Jak odnosi się do takiej sytuacji prawo? Odpowiedzialność ta jest uregulowana w art. 120 kodeksu pracy. Zgodnie z § 1
“w razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej, zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca.”
Jak widać, treść przepisu określa, że w momencie, w którym pracownik przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych, wyrządził szkodę osobie trzeciej lub klientowi w postaci podmiotu firmowego, poszkodowany może wystąpić tylko i wyłącznie do pracodawcy. W takiej sytuacji pracownik nie ponosi osobistej odpowiedzialności wobec poszkodowanego. Pracodawca odpowiedzialny jest również za szkody, jakie przy wykonywaniu obowiązków służbowych jego pracownik wyrządził innemu pracownikowi.
Warto jednak zaznaczyć, że pracodawca nie bierze odpowiedzialności karnej za przestępstwa swojego pracownika – nawet jeśli ten dopuścił się ich w godzinach pracy. Odstępstwem od reguły jest sytuacja, w której sam pracodawca nakłaniałby pracownika do popełnienia przestępstwa lub o tym wiedział i nie poinformował organów ścigania.