Aktualności

Czym jest testament i jak go sporządzić?

2025-01-04
Czym jest testament i jak go sporządzić?

Testament to dokument, w którym możemy zdecydować, co stanie się z naszym majątkiem po naszej śmierci. To nie tylko akt prawny, ale również wyraz naszej woli i troski o najbliższych. Choć sporządzenie testamentu często odkładamy na później, warto zrobić to wcześniej, by uniknąć nieporozumień i konfliktów w przyszłości.

Oto kilka najważniejszych informacji o testamencie:

1. Co to jest testament?

Testament to jednostronne oświadczenie woli, w którym osoba sporządzająca (spadkodawca) określa, jak chce podzielić swój majątek po śmierci. Może on obejmować konkretne zapisy (np. wskazanie, komu przypada określony przedmiot), a także ogólne rozporządzenie majątkiem.

2. Jakie są rodzaje testamentów?

- Testament własnoręczny (holograficzny): Musi być w całości napisany odręcznie, opatrzony datą i podpisem.
- Testament notarialny: Sporządzony przez notariusza, zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa prawnego.
- Testament ustny: Możliwy w wyjątkowych okolicznościach, wymaga obecności świadków.

3. Jakie wymogi musi spełniać testament?
- Być sporządzony przez osobę pełnoletnią i mającą pełną zdolność do czynności prawnych.
- Być wyrazem swobodnej woli spadkodawcy.
- Zawierać jasne i precyzyjne zapisy, by uniknąć problemów interpretacyjnych.

4. Dlaczego warto sporządzić testament?
- Pozwala uniknąć dziedziczenia ustawowego, które nie zawsze odpowiada naszym intencjom.
- Chroni interesy osób, na których nam zależy.
- Minimalizuje ryzyko konfliktów między spadkobiercami.

5. O czym warto pamiętać?
- Testament można zmienić lub odwołać w dowolnym momencie.
- Warto przechowywać go w bezpiecznym miejscu, np. w kancelarii notarialnej lub adwokackiej.
- Skonsultowanie treści testamentu z prawnikiem pomoże uniknąć błędów, które mogłyby unieważnić dokument.

Sporządzenie testamentu to ważny krok w trosce o przyszłość najbliższych. Jeśli potrzebujesz pomocy w jego przygotowaniu lub masz wątpliwości co do formy czy treści testamentu, skontaktuj się z naszą kancelarią. Z przyjemnością pomożemy Ci zadbać o Twoje interesy i spokojną przyszłość Twoich bliskich.


powrót

Klauzula Informacyjna RODO

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy :

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adam Baszkowski z siedzibą w Poznaniu, pl. Wielkopolski 10/11C m.5, 61-746 Poznań, zwana dalej Administratorem.

Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO, w celu marketingowym, w powołaniu na nasz prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej www.baszkowski.pl.

Podanie danych osobowych na stronie internetowej www.baszkowski.pl jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest Pani/Pana zgoda. Ma Pani/Pan wpływ na przeglądarkę internetową i jej ustawienia. Odbiorcami danych osobowych mogą być Google, Facebook, Call Page, Tawk. Ma Pani/Pan prawo wycofania zgody w dowolnym momencie poprzez zmianę ustawień w przeglądarce. Dane osobowe będą przetwarzane i przechowywane w zależności od okresu używania technologii. Ma Pani/Pan prawo zażądania od Administratora dostępu do Pani/Pana danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania tych danych, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Profilowanie używane jest w Google Analytics, Google AdWords, Facebook Pixel. W sytuacji wniesienia sprzeciwu wobec profilowania, prosimy zoptymalizować odpowiednio przeglądarkę.

Administrator  nie ustanowił Inspektora Ochrony Danych. W sprawach dotyczących ochrony danych osobowych i w celu realizacji Państwa praw wskazujemy dane kontaktowe do osoby reprezentującej administratora, pełniącej dotąd funkcję Administratora Bezpieczeństwa Informacji, z którą mogą się Państwo skontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych:  adres e- mail: kancelaria@baszkowski.pl bądź pisemnie na adres siedziby wskazany powyżej.

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres od 30 dni do 5 lat do czasu wykorzystywania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, jak i również prawo do ograniczenia ich przetwarzania/ prawo do cofnięcia zgody, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli Pani/Pana zdaniem, przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana – narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO. 

Przeczytaj całą treść polityki prywatności.
x
Polityka Plików Cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plków cookies. Czytaj więcej.