FAQ

Obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez pracownika

Obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez pracownika

Chociaż pracownicy rzadko stosują się do zapisów w swoich umowach i bagatelizują zakaz wynoszenia lub przekazania jakichkolwiek informacji firmowych, konsekwencje mogą okazać się dla nich bardzo poważne. Jeśli zastanowić się nad tym nieco głębiej, pracodawca takiego specjalistę może posądzić nawet o szpiegostwo i przekazywanie tajemnic handlowych lub marketingowych konkurencji.

Co grozi nieostrożnemu pracownikowi i kiedy może on obawiać się o swoją posadę? Przekonaj się o tym wcześniej, by nie okazało się, że jest już zbyt późno.

Uważaj z kim i o czym rozmawiasz

Wszystkie najważniej informacje na temat tajemnicy przedsiębiorstwa można znaleźć m.in. w art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Według definicji tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią niepublikowane do wiadomości publicznej informacje:

  • techniczne,
  • technologiczne,
  • organizacyjne przedsiębiorstwa,
  • inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął działania w celu zachowania ich w poufności.

Zaliczyć w tym możemy przykładowo wysokość wynagrodzenia – zwłaszcza jeśli zapis o nieujawnianiu takich informacji znalazł się w umowie. Trzeba przyznać jednak, że jest to niemal najczęściej łamana tajemnica przedsiębiorstwa, za którą mogą grozić m.in.:

  • dyscyplinarne zwolnienie z pracy,
  • kara pieniężna,
  • pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną pracodawcy.

Jak widać, czasem pozornie nieistotna rozmowa przy piwie ze znajomymi z pracy może mieć poważne konsekwencje. Warto więc zastanowić się nad tym, co i kiedy mówimy.


powrót

Klauzula Informacyjna RODO

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy :

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adam Baszkowski z siedzibą w Poznaniu, pl. Wielkopolski 10/11C m.5, 61-746 Poznań, zwana dalej Administratorem.

Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO, w celu marketingowym, w powołaniu na nasz prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej www.baszkowski.pl.

Podanie danych osobowych na stronie internetowej www.baszkowski.pl jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest Pani/Pana zgoda. Ma Pani/Pan wpływ na przeglądarkę internetową i jej ustawienia. Odbiorcami danych osobowych mogą być Google, Facebook, Call Page, Tawk. Ma Pani/Pan prawo wycofania zgody w dowolnym momencie poprzez zmianę ustawień w przeglądarce. Dane osobowe będą przetwarzane i przechowywane w zależności od okresu używania technologii. Ma Pani/Pan prawo zażądania od Administratora dostępu do Pani/Pana danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania tych danych, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Profilowanie używane jest w Google Analytics, Google AdWords, Facebook Pixel. W sytuacji wniesienia sprzeciwu wobec profilowania, prosimy zoptymalizować odpowiednio przeglądarkę.

Administrator  nie ustanowił Inspektora Ochrony Danych. W sprawach dotyczących ochrony danych osobowych i w celu realizacji Państwa praw wskazujemy dane kontaktowe do osoby reprezentującej administratora, pełniącej dotąd funkcję Administratora Bezpieczeństwa Informacji, z którą mogą się Państwo skontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych:  adres e- mail: kancelaria@baszkowski.pl bądź pisemnie na adres siedziby wskazany powyżej.

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres od 30 dni do 5 lat do czasu wykorzystywania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, jak i również prawo do ograniczenia ich przetwarzania/ prawo do cofnięcia zgody, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli Pani/Pana zdaniem, przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana – narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO. 

Przeczytaj całą treść polityki prywatności.
x
Polityka Plików Cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plków cookies. Czytaj więcej.